Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Fot. Fedekuki, lic. CCA 3.0, Wikimedia CommonsZdjęcie ilustracyjne
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Jest to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości. Przygotowanie i złożenie wniosku było częścią umowy wykonawczej na prace projektowe, zawartej przez CPK z konsorcjum BBF – IDOM pod koniec lutego. – W najbliższych tygodniach jest planowane złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza przez Kalisz do Pleszewa – podkreśla CPK.

Warszawa – Poznań w niecałe 100 minut

Fragment linii 85 (północna odnoga popularnego „Ygreka”) liczy 65 km długości. Będzie on elementem ciągu z Warszawy przez CPK, Łódź, Sieradz i Kalisz do Poznania. – Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnej – zapowiada prezes CPK dr Filip Czernicki.

Rola omawianego fragmentu i całej KDP „Y” będzie znacząca nie tylko w systemie transportowym Polski, ale i w transeuropejskiej sieci TEN-T. Wyrazem tego było dofinansowanie w wysokości ponad 108 mln zł, uzyskane przez CPK w 2021 r. z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Komisja Europejska wsparła finansowo także projektowanie trasy Sieradz – Poznań, przekazując na jego realizację 162 mln zł.

Co po „Ygreku”? Trwają analizy

Decyzję środowiskową ma już cały odcinek linii „Y” między Warszawą a Łodzią, a także planowane przy nim centralne lotnisko w Baranowie. We wniosku o decyzję założono jednak prędkość maksymalną 250 km/h, a obecnie inwestor zmierza do podniesienia jej również na tym odcinku do 350 km/h – będzie to oznaczało konieczność uzyskania nowej decyzji. Spółka zapewnia, że zakres koniecznych zmian będzie niewielki (ze względu na przewidywaną już wcześniej prędkość projektową 350 km/h modyfikacje będą dotyczyły tylko elementów ochrony akustycznej, a nie przebiegu linii w profilu i planie), co skróci czas potrzebny na jej uzyskanie.

CPK przypomina, że trwają analizy w sprawie reszty „komponentu kolejowego”. Obejmują one zarówno nowe korytarze linii kolejowych, jak i te, które proponowano dotychczas. Pod uwagę jest brana spodziewana liczba pasażerów, ruch pociągów i parametry techniczne. – Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej – zapowiada spółka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Tabor i technika

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Jakub Rösler 13 grudnia 2024

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Zintegrowany transport

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Pasażer

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2024

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP

Infrastruktura

CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?

Blog KDP

CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?

Robert Wyszyński 10 września 2011

Pozostałe z wątku:

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Tabor i technika

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Jakub Rösler 13 grudnia 2024

Kraków buduje tramwaj. Na razie nie płaci ani złotówki

Zintegrowany transport

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Pasażer

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2024

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP

Infrastruktura

CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?

Blog KDP

CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?

Robert Wyszyński 10 września 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5